#Ghibli - Nausicaä z Doliny Wiatrów.





Niedługo kończę 30 lat. Są jednak takie dni, gdy potrzebuję cofnąć się nieco w czasie i poczuć się jak dziecko. Na takie okazje idealnym rozwiązaniem są bajki od Studia Ghibli.

Pozwolę sobie parę słów wstępu, studio powstało po sukcesie filmu Nausicaä z Doliny Wiatru. Swoje początki datuje na 1985 rok, czyli studio jest starsze ode mnie o rok. W tym wpisie chciałabym przybliżyc Wam sylwetkę twórczości Ghibli i wyjaśnić ich fenomen moimi oczami.

Tak jak wspominałam pierwszym tworem była filmu Nausicaä z Doliny Wiatru. Oryginalna wersja tytułu Kaze no tani no Naushika reżyserii Hayao Miyazakiego. Scenariusz powstał na podstawie magi jego autorstwa.

Bardzo odległa przyszłość, po kolejnej wojnie światowej, która przyniosła dla ekosystemu spustoszenie. Większość terenu pokrywają olbrzymie trujące rośliny między, którymi żyją owady nienaturalnych rozmiarów. Jako jednym z nielicznych miejsc bezpiecznym dla człowieka jest Dolina Wiatrów, w której żyje księżniczka Nausicaä, wyjątkowo dobra i łagodna osoba. Pragnąca pokoju i równowagi na świecie. Społeczeństwo, w którym przyszło jej żyć wyczekuje wybawiciela, który ma sprawić, że w królestwach zwierząt, roślin i ludzi znów zapanuje balans. 

W Dolinie Wiatrów rozbija się statek, z niezbyt przyjaźnie nastawionymi wojskami. Księżniczka Nausicaä zostaje porwana i wtedy wszystko się zmienia... A co się zmienia, trzeba odkryć oglądając to anime.

Film szczególnie polecam miłośnikom ekologii, bo właśnie o tym głównym problemie nam opowiada.  Film propaguje również poglądy pacyfistyczne, pokazując okrucieństwo wojny i bezsens przelewania krwi dla zysku. 

Przyznam się, że nie jest to pierwsza bajka tego studia, którą obejrzała. Moją przygodę zaczęłam z Ruchomym zamkiem Hauru, który mnie zaczarował i po nitce do kłębka zaczęłam odkrywać kolejne cudowne produkcje, które otwierają przed nami baśniowy świat. Myślę, że są oczywiście lepsze i gorsze pozycje na liście Ghibli, o różnych cechach gatunkowych, ale na bank każdy znajdzie coś dla siebie. Mam nadzieje, że spodobają się Wam wpisy poświęconej tym produkcjom.

Znawcą kina nie jestem, ale na bank krótka notka da Wam pogląd na dany tytuł. :)

Na podstawie Wikipedii oraz własnych doświadczeń. :)


Orcia

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, gdy zostawisz ślad po sobie. A jeszcze fajniej jak dodasz do obserwowanych. :)